This article is only available in Dutch 🇳🇱
Met de Vision Pro legt Apple de focus op augmented reality (AR). Je ziet de wereld om je heen zoals hij is, daaroverheen plaats je je apps en andere interfaces. Deze superverfijnde ervaring maakt de Vision Pro breder toepasbaar dan alleen voor gaming. Potentieel biedt de headset oplossingen voor problemen die we nu nog niet eens kunnen bedenken. In dit artikel lees je Matthijs’ bevindingen en verwachtingen van (misschien wel) Apple’s meest experimentele device ooit.
Magische eerste indruk
‘De productonboarding is een verfijnde en stijlvolle digitale ervaring die op zichzelf al de moeite waard is. Het technische proces waarin het apparaat de afstand tussen je ogen, oogrichting en handbediening kalibreert, voelt als een simpel en elegant spel met rustgevende visuals en geluiden. Je bedient de Vision Pro primair door met je ogen naar items te kijken en deze met je handen te selecteren. Dit werkt net zo soepel als je van een product van Apple verwacht en voelt bijna magisch aan. Door eyetracking te gebruiken in plaats van een muis of vinger, sla je in feite een stap over. De Vision Pro is dusdanig op de ogen van de gebruiker afgesteld dat het niet mogelijk is om zomaar te wisselen van gebruiker. Gelukkig heeft de Vision Pro een demo-modus, waarbij je de headset tijdelijk aan anderen kunt uitlenen. Die gebruiker krijgt dan een mini-onboarding inclusief kalibratie en kan daarna het product zelf ervaren. Een toffe feature die ervoor zorgt dat we onze klanten ook mee kunnen nemen in de wereld van de Vision Pro.’
Spatial Computing
‘Het besturingssysteem van de Vision Pro, visionOS, ligt in het verlengde van iOS, macOS, iPadOS en watchOS. Als je strikt Apple’s Human Interface Guidelines volgt, kun je een app maken die je heel makkelijk kan aanpassen voor al die specifieke platformen. Dit maakt de stap om Vision Pro-apps te ontwikkelen klein. In de markt zie je dit ook terug: in een paar weken tijd zijn er duizenden nieuwe apps bij gekomen. Iets wat andere headsetfabrikanten nog niet is gelukt. Wat visionOS uniek maakt, is de gelaagdheid die ontstaat doordat je kunt werken met diepte en ruimte. Gebruikers kunnen dankzij AR diverse vensters en apps ruimtelijk om zichzelf heen plaatsen. Zo kun je bijvoorbeeld een venster op tafel plat voor je neerleggen en een of meerdere apps voor je laten zweven. Maar daar stopt het niet. Ook bínnen Vision Pro-apps kun je met ruimte en diepte werken. Apple noemt dit Spatial Computing. Doordat je elementen ‘fysiek’ dichter bij of juist verder weg kunt plaatsen, creëer je een nieuwe dimensie om een UI in te construeren. Daardoor kun je je app een ruimtelijke 3D-structuur geven. Een mooie uitdaging voor onze Developers en Designers, die vraagt om veel bijlezen, experimenteren en finetunen.’
Uniek product
‘Twee zaken die de Vision Pro uniek maken, zijn de extensie van het iOS-ecosysteem aan apps (en dan vooral non-gaming) en de UI / bediening van het apparaat. Move was tot op heden niet per se bezig met VR of AR; de headset-industrie was vooral op gaming gericht, met een paar uitzonderingen zoals de Microsoft Hololens. Dit laatstgenoemde apparaat heeft het achteraf gezien nooit kunnen winnen. Wie ’m geprobeerd heeft, weet dat de kijkhoek bedroevend laag is en de bediening niet zo intuïtief als Microsoft heeft beloofd. De Vision Pro brengt daar verandering in.’
Blik op de toekomst
‘De appmarkt heeft ons geleerd dat de meest innovatieve toepassingen niet op dag één beschikbaar zijn. Ik denk dat de toepassing van de Vision Pro vooral op een mix van productiviteit en entertainment uitkomt. Films kijken in je privébioscoop? Check. En door de koppeling met je Mac en de mogelijkheid om vensters en apps om je heen te plaatsen, creëer je je eigen ultieme werk-cockpit. Tegelijkertijd is dit apparaat misschien wel het meest gewaagde product van Apple ooit. In feite is deze eerste generatie vooral op de markt gebracht zodat ontwikkelaars en partijen zoals wij ermee aan de slag kunnen. Zo zijn de productieaantallen niet gigantisch, is de prijs fors en is-ie alleen in de VS te koop. De verwachting is dat de toekomstige generaties goedkoper en meer mainstream worden. Als de hype op social media een indicatie is, zit het wel goed met dit product. Wie zich de AirPods-zijn-net-tandenborstels-meme nog kan herinneren, weet dat ophef over looks of prijs bij de mainstream niet per se een indicatie is voor een product dat niet aanslaat.’
Conclusie
‘Magisch zoals we van Apple gewend zijn? Ja. Duur? Wellicht. Wil ik er zelf een kopen? Op zich. De toekomst van personal computing? Zeker, maar niet zo mobiel als een iPhone. Of misschien nóg niet. Met de iPhone loste Apple ook een probleem op waarvan we destijds niet wisten dat het bestond. We volgen de ontwikkelingen op de voet en blijven ondertussen experimenteren met de Vision Pro.’
Meld je aan
Laat hieronder je gegevens achter en ontvang als eerste het Nederlandse Mobile App Trends Report in je inbox.